Intervju med Stina Stjern

Strikking. Namsos til Brooklyn via Trondheim og Køben. Stina Stjern har i løpet av 15 år fått mange inntrykk og alle har satt sine spor på hennes debutalbum. Usignert tok en prat med Stina.

Tekst: Simen Formo Hay I Foto: Markus Andersson

Stina Stjern og hennes band var max uheldige med været da de spilte på den ellers ganske folksomme p3-scenen torsdag formiddag. Regnet pøste, men de få regnponcho-kledde publikummerne fikk en hyggelig konsertopplevelse. Etter konserten møtte Stina oss for en liten prat.

Det blir ofte nevnt dette med at du strikker. Hva liker du best å strikke?
– Å. Det er så mye. Jeg strikke mest klær til folk jeg er glad i. Det er veldig hyggelig å gi bort strikkede klær for du gir samtidig bort mange timer av livet ditt.

Påvirker strikkingen musikken din?
– Å strikke er en veldig konkret aktivitet. Jeg kan øve med et band i lang tid og ikke helt se hva vi har oppnådd, men når man strikker ser man at «nå er jeg ferdig med det ermet». Det er en veldig deilig følelse og jeg bruker det som en slags meditasjon. Mange ideer til sanger kommer til mens jeg strikker.

Stina strikket faktisk 100 covere til en 7″ hun gav ut for et par år siden. Hun syns det var deilig å endelig kunne strikke med «god samvittighet».

I 2008 bodde hun i Brooklyn i McKibbin st., som regnes som den gata i verden med flest hipstere. Stina sier hun ikke bare var interessert i å flytte hit for å oppleve 2000-tallets brooklyn.
– Det var veldig gøy å kunne rusle nedover gata der jeg bodde og tenke at i den blokka der bodde Lou Reed.
I Brooklyn ble også mye av hennes debutalbum «Days like Waves» (2011) til.

Hva i brooklyn inspirerte deg mest til albumet?
– Alle kunstnerne og menneskene jeg møtte hadde en enorm vilje og et utrolig engasjement for kunst og for å skape noe. Dette smittet over på meg og jeg brukte veldig mye tid på å jobbe med musikken der. Det var deilig å kunne være litt anonym i et så stort kunstmiljø. I mindre byer er det ikke like «lov» å gjøre sin greie.

Stina forteller videre at albumet er en samling av tråder over mange år, etter å ha spilt i forskjellige band.

Hvordan er planene fremover?
– Vi skal på norgesturné i høst, det blir gøy. Norge har et veldig indie-vennlig publikum. Også skal jeg endelig få begynt å skrive litt nye ting. Jeg tror det jeg skriver framover kommer til å være inspirert av der jeg kommer fra. Et slags «tilbake til røttene». Men det er fortsatt tidlig å si noe sikkert.

Vi gleder oss til å høre mer fra Stina, og ønsker henne lykke til på norgesturneen.

